vlasta logo vlasta logo

Cesty

English

Související odkazy jinam

Den 1.
Nádherná příroda Albánie mne láká již delší dobu. V dubnu 2023 se mi naskytla příležitost se do této nejchudší evropské země podívat. Zároveň bych rád bratrovi přiblížil, o čem je moje práce. Pracuji v turistickém ruchu - organizuji a prodávám cyklotúry. Po mnohaleté pauze tak společně 7. dubna letíme se společností Austrian Airlines. Letadlo z Vídně je plně obsazeno. S námi na trojsedačce sedí jedna paní. Karel mi říká, že třeba v letadle s námi letí další účastník Albanian UNESCO Tour. Do Tirany letí spousta letadel a opravdu ne všichni letí za stejným cílem. A myslím si "své"...

Letiště v Tirani je opravdu malé. Leží v údolí obklopením horami. Překvapuje mne samoobslužná pasová kontrola. Tu bych zde opravdu nečekal. Před letištěm na nás již čeká Junid. Prý ještě počkáme na jednu osobu, a pak již pojedeme do hotelu v centru města. Nejen k mému velkému překvapení tou osobou, na kterou čekáme, je paní, co seděla přímo vedle mne v letadle - Iris z Německa.

Po ubytování máme volný čas do 18 hodin. Je nádherně sluníčko, ale jen 7 °C . Vyměnujeme za 2000 Kč místní měnu Albánský Lek. Výběry kartou z bankomatů lze provést ve všech větších městech a v turistických lokalitách. Ve větších městech je bankomatů dostatek, takže s výběrem peněz nebudete mít problém. Některé banky ale mají výběr zpoplatněn, a to poměrně výraznými částkami 700 až 800 ALL. U některých ale lze peníze vybrat bez zvláštního poplatku, např. u Credins Bank (r. 2023).

V 18 hodin se v hotelu setkáváme s ostatními cyklisty: (Larra (E), Oxman (Thai), Ellen & Jasper (B), Hannah (ME, USA), Henry (GB), Robin & Ben & Lucas & Noah (CA,USA,) Vlasta & Karel (CZ) zaškolující se průvodce Burim (Kosovo) a dva průvodci /řidiči doprovodného vozidla Julian a Junid). Junid nás seznamuje s průběhem celé Albania UNESCO Tour a pak společně jdeme do nedaleké restaurace "Restaurant Piceri Era "Blloku".

Den 2.: Tirana – Pogradec, vzdálenost: 29 km, celkové stoupání: 70 m, 36 km s výletem k Sv. Nauma, max rychlost 35,8 km/h, průměrná rychlost 15,5 km/h.
Po snídani jedeme autobusem přibližně dvě hodiny k severnímu okraji jezera Orchid. cca 100 km vzdáleného. Zde si seřídíme kola a podél západního a jižního okraje jezera jedeme skrze Pogreadec do Tushemisht. Po ubytování a obědě pokračujeme do Severní Makedonie navštívit klášter svatého Nauma.. Po jeho prohlídce se vracíme na večeři do hotelu.

Den 3.: Pogradec – Korcë, vzdálenost: 51 km, celkové stoupání: 512 m, max rychlost 54,1 km/h, průměrná rychlost 16,5 km/h.
Pod zataženou oblohou a po osmi kilometrech začíná první dvoukilometrové stoupání. Po dalších 10 kilometrech stavíme v Podgorie na "coffee break" a občerstvení (banán a oříšky). Je kolem 10°C a přibližně 15 kilometrů před cílem nás zastihne déšť. Během oběda přestává pršet, ale krátce po té, co se znova vydáme na cestu, začne opět pršet. A již nepřestává až do večera... Proto i komentovaná procházka městem je odložena o cca dvě hodiny. Asi hodinová procházka končí v restauraci Vila Cofiel.

Den 4.: Korcë - Sotirë, vzdálenost: 70 km, celkové stoupání: 1170m, max rychlost 53,5 km/h, průměrná rychlost 15,4 km/h.
V noci bylo kolem 0°C ale ráno naštěstí neprší. Opouštíme náhorní plošinu a našim směrem vidím tmavé mraky připomínající "Mordor". Projíždíme krásnou krajinou s minimálním provozem. "Coffee break" máme v Sofra Kolonjare a oběd v nejvýše poleženém městě Albánie Erseka (900 m n. m.). Počasí se vylepšuje, již občas vykoukne i sluníčko. Vrcholky okolních kopců jsou pokryté sněhem. Některé úseky silnice se opravují. Před příjezdem na farmu Sotira překonáváme dvě větší stoupáni.

Den 5.: Sotirë - Bënjë, vzdálenost: 69 km, celkové stoupání: 660 m, max rychlost 53,8 km/h, průměrná rychlost 16,4 km/h.
Za krásného sluníčka a teploty kolem 7°C jedeme po starší silnici. Po 11 kilometrech se otevírá dech beroucí scenerie. A další výhledy následují. Dnes nás čeká jeden z nejkrásnějších dnů této trasy, co se týče panoramat... ale i více jak 17 kilometrový sjezd na jehož konci se dotýkáme hranice s Řeckem. Poté mírně stoupáme údolím podél řeky Vjosa. I zde nám cesta nabízí jeden nádherný výhled za druhým.... Oběd máme s výhledem na zasněžený hřeben Dhembel Nemercke a nocujeme v penzionu 4 kilometry od horkých pramenů Bënjë na začátku soutěsky Lengarica .

Den 6.: Bënjë- Gjirokastër, vzdálenost: 70 km, celkové stoupání: 427 m, max rychlost 49,9 km/h, průměrná rychlost 20,4 km/h.
Jedeme severně po SH75 a ve městě Këlcyrës odbočujeme do nádherného průsmyku tvořeného řekou Vjosa. Druhá polovina cesty vede širokým údolím až do města "tisíce schodů" Gjirokastër. Zde navštěvujeme hrad a poté také Skënduli House - jedná se o nejlépe zachovalý dům ve starém městě Gjirokastra, postaven v roce 1823.

Den 7.: Gjirokastër - Sarandë, vzdálenost: 70 km, celkové stoupání: 525 m, max rychlost 51,1 km/h, průměrná rychlost 23,3 km/h
Po snídani jsme převezení na vrchol průsmyku Muzina, ušetříme tak 30 kilometrů a 450 m stoupání. Začínáme tedy 12 kilometrovým sjezdem, který vystřídá na nějakou dobu rovina. Jedeme po silnici s nádherným výhledem na národní park Burtrintit. Na jeho okraji, u Butrint máme oběd, po kterém následuje prohlídka těchto ruin,. Po prohlídce již jedeme přímo do našeho prvního přímořského letoviska Sotirë.

Den 8.: Sarandë-Himarë, vzdálenost: 52 km, celkové stoupání: 1064 m, max rychlost 57,5 km/h, průměrná rychlost 16,0 km/h.
Ráno prší, a tak odjezd odkládáme o dvě hodiny. To již mezi mraky začíná vykukovat sluníčko. Sarandë opouštíme stoupáním do skalnatého průsmyku. Po něm následuje cesta nahoru a dolů s nádhernými výhledy na moře i horský hřeben podél pobřeží. Cestou mýjíme hrad Porto Palermo, benátský hrad, o kterém se mylně tvrdí, že jej postavil Ali Pasha z Tepeleny v 19. století. Hrad je zahalen mnoha tajemstvími. Náš hotel v Himarë je od nádherné pláže oddělen jen promenádou. A tak si ještě před večeří jdeme zaplavat.

Den 9.: Himarë- Vlorë, vzdálenost: 64,85 km, celkové stoupání: 1590 m, max rychlost 69,7 km/h, průměrná rychlost 14,7 km/h.
Dnešní etapa je jedna z nejnáročnějších. Čeká nás nejdelší nepřetržité stoupání. Postupně vystoupáme od hladiny moře až do 1000 m. Stoupání nakonec není tak náročné jak jsem očekával. Uprostřed sjezdu zpět k moři, v krásném národním parku Llogara, si dáváme oběd. Při následujícím sjezdu dosahuji maximální rychlosti 69,7 km/h . Po krátké rovince již přijíždíme na jižní předměstí Vlorë, kde se opět ubytujeme v hotelu přímo na pobřeží. A tak ještě před večeří si jdeme opět zaplavat, do v dubnu ještě svěžího Jónského moře.

Den 10.: Vlorë - Tirana,
Po snídani jedeme zpět do Tirany, kde jsme si rezervovali extra noc v B&B Artistic - tento B&B mohu vřele doporučit. Odpoledne se věnujeme prozkoumání další části Tirani a nákupu několika málo dárků.

Den 11.: Tirana - domov
Po snídani si necháváme zavolat taxi, který nás za 2000 Lek odváží přímo na letiště. Domu se vracíme v pořádku a já věřím, že se do Albánie ještě někdy podívám. Karel celou akci zhodnotil slovy: "Celé to překonalo veškerá má očekávání ve všech směrech". A tak jsem rád, že se mu akce líbila...

TOPlist
Autor | Site Map | ©1996-2024 & disclaimer | info@vlasta.org | Aktualizováno: Prosinec 2023 | Doporučení Nahoru